Perhubungan Kaunseling dan Personaliti Kaunselor
Perhubungan kaunseling tidak dapat dipisahkan daripada ciri-ciri personaliti kaunselor, iaitu mesra, jujur dan menerima tanpa syarat dan berempati.
MESRA
Sifat mesra kaunselor akan dirasakan oleh klien apabila klien menunjukkan tanda-tanda berikut, tidak kekok bercakap, relax, selesa dan ‘rasa’ diterima oleh kaunselor.
JUJUR
Kaunselor yang jujur adalah kaunselor yang tidak berpura-pura dalam perhubungannya dengan klien,. Dia bersifat natural, terbuka, spontan, tidak defensif dan konsisten.
Dia mampu berkongsi aksi dan reaksi dari segi mental dan emosi dan tidak teragak-agak untuk memberi maklum balas.
MENERIMA TANPA SYARAT
Ciri-ciri ini menunjukkan bahawa kaunselor perlu menerima diri klien yang sebenarnya. Kaunselor perlu menerima diri klien yang sebenarnya. Kaunselor perlu melayan klien sebagai manusia yang bermaruah dan unik walaupun klien datang dengan cerita yanb berbagai-bagai. Kaunselor perlu berpandangan terbuka. Dia perlu mengelakkan diri daripada pandangan yang negative atau serong terhadap kliennya.
BEREMPATI
Ini merujuk kepada kebolehan kaunselor untuk memasuki ruang rujuk atau dunia klien dan membenarkan dirinya mengalami proses mental dan emosi yang dialami oleh klien samabil memahami dan menghayati pengertian daripada proses ini.
(Petikan daripada KAUNSELING INDIVIDU – APA DAN BAGAIMANA oleh Mizan Adiliah Ahmad Ibrahim & Halimatun Halaliah Moktiar, FAJAR BAKTI, 1996)
No comments:
Post a Comment